Okiem logopedy, Rozszerzanie diety

ROZSZERZANIE DIETY – okiem mamy i logopedy – NASZA HISTORIA cz.I

MAMUSIU, CO艢 BYM ZJAD艁!!! 馃檪

Rozszerzanie diety to sprawa bardzo stresuj膮ca dla m艂odych rodzic贸w. Nie inaczej by艂o w naszym przypadku. Kiedy? jak? to pytania, kt贸re sp臋dza艂y sen z moich powiek.

Kiedy tylko upora艂am si臋 z tematem karmienia piersi膮, rozczytywa艂am si臋 w literaturze dotycz膮cej rozszerzania diety.聽 Z ma艂ym聽 Franiem przy piersi, w chu艣cie, czy obok 艂贸zka, gdy zasn膮艂 ju偶 na noc 鈥 ka偶dy moment snu szkraba wykorzystywa艂am na dobre przygotowanie si臋 do tematu.

Sam temat prawid艂owego podawania posi艂k贸w dzieciom nie by艂 mi obcy, poniewa偶 wiele trudno艣ci w tym zakresie zauwa偶a艂am pracuj膮c z maluchami. Moja wiedza z tego obszaru, po studiach, nie oszukujmy si臋, by艂a znikoma. Zosta艂y nam przedstawione raczej podstawy, to mi totalnie nie wystarcza艂o, dlatego postanowi艂am si臋 doszkoli膰. Wybra艂am si臋 na szkolenie, prowadzone przez 艣wietn膮 聽i bardzo do艣wiadczon膮 neurologoped臋, specjalizuj膮c膮 si臋 w terapii karmienia. To tam, pierwszy raz us艂ysza艂am termin BLW, zapisa艂am go sobie na marginesie, tak wiecie, 偶eby w domu poszuka膰 informacji, o co w tym chodzi, tak dok艂adnie. Szkolenie da艂o mi bardzo, bardzo wiele.

Dowiedzia艂am si臋 jak mocno technika karmienia wp艂ywa, nie tylko na podej艣cie dziecka do samego posi艂ku, ale i na aparat mowy. Dzi臋ki temu, mog艂am zauwa偶y膰 nieprawid艂owo艣ci u moich ma艂ych, przedszkolnych i 偶艂obkowych, dzieci. Od tego czasu moja praca wygl膮da艂a nieco inaczej. Stara艂am si臋 by膰 w jadalni i obserwowa膰 dzieci w trakcie posi艂k贸w. To fascynuj膮ce, jak wiele wnios艂o to do kilku terapii, kt贸re sta艂y od d艂u偶szego czasu w miejscu. Znacie na pewno to uczucie, kiedy co艣 nie dzia艂a a wy nie wiecie dlaczego鈥. mia艂am tak w przypadku terapii Laury i Kubusia, no偶 ju偶 na uszach stawa艂am, a post臋p贸w brak!!!! Eureka 鈥 po szkoleniu i wyczuleniu si臋 na pewne elementy, po obserwacji dzieci w trakcie posi艂k贸w, po rozmowach z rodzicami i nauczycielkami – znalaz艂am tego 鈥瀋hochlika鈥, kt贸ry miesza艂 nam do艣膰 mocno. Skierowa艂am rodzic贸w na terapi臋 karmienia, poniewa偶 sama jeszcze nie czu艂am si臋 zbyt mocna w tym temacie. Po 4 miesi膮cach wsp贸lnej terapii neurologopedy i mojej MAMY EFEKTY! Cieszy jak trafiona sz贸stka w totka- tzn. tak my艣l臋, bo nigdy nie trafi艂am 馃檪 ( 馃檨 )聽 W kolejnej cz臋艣ci dowiecie si臋, o co chodzi w tym prawid艂owym karmieniu.

Kiedy by艂am ju偶 w ci膮偶y, wybra艂am si臋 na to samo szkolenie jeszcze raz 鈥 dlaczego? bo poprzednio skorzysta艂am z niego jako logopeda, teraz robi艂am skrupulatne notatki dla przysz艂ej matki. Jest to zupe艂nie inny punkt widzenia i zdobywania wiedzy. 聽Nie maj膮c w艂asnych dzieci, zauwa偶a艂am i podpowiada艂am rodzicom co jest nie tak u ich pociech, jak mo偶na to POPRAWI膯. Maj膮c swoje dziecko, wa偶ne by艂o dla mnie to, aby wiedzie膰 JAK ZACZ膭膯, BY UNIKN膭膯 NIEPRAWID艁OWO艢CI. W g艂owie mia艂am zupe艂nie inne pytania, ni偶 poprzednio.

Sama zdecydowa艂am si臋 na rozszerzanie diety metod膮 BLW 鈥 jestem jej ogromn膮 fank膮, ale nie fanatyczk膮. Karmienie 艂y偶eczk膮, tak偶e nie jest to偶same z karmieniem 艂y偶eczk膮 nape艂nion膮 przecierem. Chodzi tutaj g艂贸wnie o technik臋, a nie metod臋. Mo偶na rozszerza膰 diet臋 z pomoc膮 艂y偶eczki lub bez. Najwa偶niejsze jest, to by robi膰 to 艣wiadomie i dobrze. Uwierzcie, 偶e ma艂o istotne jest to, co podacie ma艂emu g艂odomorkowi聽 jako pierwsze warzywo. Czy b臋dzie to marchewka, czy pietruszka, czy broku艂, a mo偶e ziemniak, nie jest tak istotne jak to, JAK b臋dzie podawany posi艂ek.

Nie zamierzam si臋 tutaj pochyla膰 nad aspektami dietetycznymi. Chc臋 si臋 skupi膰 na tym, aby opowiedzie膰 Wam, jak rozszerzania diety wygl膮da艂o u nas i jak proces ten przek艂ada si臋 na rozw贸j narz膮d贸w artykulacyjnych. Porusz臋 oczywi艣cie temat prawid艂owej techniki karmienia.

ci膮g dalszy niebawem… 馃檪

2 Comments

  1. Nari

    Czy u 4,5 latka metoda oparta na nauce jedzenia sprawdzi sie?

    1. Mama Logopeda

      co Pani rozumie pod poj臋ciem „metoda oparta na nauce jedzenia”? Do czego ona ma doprowadzi膰?

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *